o.s. Retriever Sport CZ | Východní 211 | 289 31 Bobnice | info@retrieversport.cz | +420 602 430 945










Zpravodaj


Doplnění zápisu z ČS bod č. 8 o přílohu č.2


Doplnění zápisu z ČS bod č. 8 o přílohu č.2

Kritické  zhodnocení  současného  stavu  výcviku  retrieverů

 

     Nedávno jsem jel autem a z rádia jsem uslyšel větu od našeho významného kynologického činovníka, který řekl, že retrieveři jsou společenští psi, z nichž někteří ještě i loví. Musel jsem zastavit, abych to nějak „rozdýchal“ – mě zajímá na retrieverech především jejich lovecké využití. Když jsem se uklidnil, musel jsem uznat, že příslušný činovník řekl velkou pravdu,   i když to mnohým z nás nemusí být příjemné.

  

      Před 25 lety jsem začínal s kokry. Je to asi 15 let, kdy jsem napsal, že pokud budou kokři nadále chováni téměř výhradně na základě úspěchů na výstavách a nadále budeme  přecházet to, že jejich výkonnost postupně klesá, můžeme se během několika let dočkat toho, že kokr přestane být vnímám jako lovecký pes. Dnes už bohužel nikoho nepřesvědčíme, že kokr je vynikající lovecký pes.

 

     Celý vývoj lovecké kynologie je bohužel pouze historií ztrát schopnosti psů lovit. Tento vývoj je nevratný a není v našich silách jej změnit. Můžeme jej pouze zpomalit.

 

     Osud kokrů už nezměníme, ale i když si to zatím odmítáme připustit, dnes jsou na tom naši retrieveři mnohem hůře, než na tom byli kokři před 15 lety. Na zkoušky chodí procentuálně výrazně méně retrieverů než tehdy kokrů. V průměru je to asi jedno štěně ze tří vrhů. Dva ze tří pak udělají pouze jednu pracovní zkoušku, to proto, aby byly na výstavě zařazení do třídy pracovní.

 

      Úroveň náročnosti ZŘ byla tehdy u kokrů na standardní úrovni. Dnešní ZŘ retrievrů nejsou nijak náročné, řadu disciplín by zvládla i nadějnější štěňata, a za tyto výkony získávají retrievři pracovní tituly. Hluboce se mýlí ten, kdo si myslí, že je dobře, že máme tolik možností tyto pracovní  tituly získat. Nikdo nic nezískal, ale všichni, a bohužel i ti skutečně dobří - a není jich málo, své tituly vlastně ztratili, neboť při této inflaci už nemají prakticky žádnou cenu.

 

     Je i za těchto okolností ještě možno mluvit o retrieverovi jako o vynikajícím pomocníkovi lovce, když výkony, které  při handlingu předvádí jsou horší, než výkony samotného vůdce bez psa.

 

     Zde už nemůžeme mluvit o chybičce, která se nějak vloudila. Jde vlastně o podvod, který musí mít nějaký důvod. Jde o podvod na vůdcích, psech i na potencionálních  majitelích štěňat.

    

Situaci je nutno neprodleně řešit a příčiny odstranit.

 

     pro retrievery byl zaveden pouze proto, abychom pozvedli úroveň výkonu našich retrieverů a to za využití zahraničních poznatků a zkušeností s výcvikem i posuzováním. Po celém světě platí, že tou nejzákladnější dovedností je u retrieverů zvládnutí handlingu. Jedním ze základních cviků pak je blind – aport, při kterém pes neví kam zvěř zapadla. Vůdce to samozřejmě musí vědět.

    

     ZŘ v první verzi byl velice mírný, pokud by ale podle něj posuzovali rozumní rozhodčí, kteří by v případě potřeby připravili vhodný rozstřel, byla by tato první verze  ještě použitelná.

 

     Nejnovější dodatky o nemožnosti úpravy disciplín při rozstřelu a závěrečné hodnocení chovný, nechovný …jej však zcela znehodnocují.

 

 

     Podstatné věci, které současný ZŘ obsahuje, a které je možno označit za základní kameny ZŘ, jsou přehlíženy.

 

     Za prvé  -  máme posuzovat ve stejném duchu jako v okolních zemích.

 

     Za druhé  - veškeré tituly jsou nenárokové a přináleží psům pouze za mimořádný výkon. O jaké mimořádné výkony může jít při markingu na 30 metrů ?

 

     Každá skupina psů má svojí stěžejní disciplínu, která je pro ni charakteristická a ve které jsou lepší než psi z ostatních skupin. Ohaři – vystavování, slidiči – slídění, norníci, barváři, honiči … 

 

     U retrieverů je touto disciplínou handling. Nelze se mu vyhýbat ani jej nějak rušit. Bylo by to to samé, jako se vyhýbat nebo rušit vystavování u ohařů, slídění u slidičů atd…  

 

     Handling,  který  by  měl  být  naší  pýchou,  je  bohužel  naší  nejslabší  stránkou.

 

Shrnutí :

 

     Z případu kokrů jasně vyplývá, že tito nepotřebovali ani deset let na to, aby se vytratili z loveckých revírů. Přitom jejich výchozí pozice byla výrazně lepší než současná pozice retrieverů.

 

     Řada vůdců se začíná smiřovat se současným stavem a šíří se názor, že nezbude než počkat až současní rozhodčí prostě „vymřou“.  To „vymírání“ se bohužel týká i mně. Tyto naděje jsou však liché. Jsme v časové tísni a retrievři tolik času bohužel nemají.

 

     Je nutno vytvořit podmínky pro úspěšný výcvik všem našim členům, kteří o to projeví zájem.

 

     Začínají se k nám dovážet retrieveři z trailových chovů a tyto je nutno podporovat,  ne jim házet klacky pod nohy. Musíme vytvožit podmínky pro jejich zařazování do chovu.

 

     Je nutno dodržovat nejzákladnější ideje ZŘ a posuzovat stejně jako v jiných zemích a v případě rovnosti bodů ukončovat zkoušky rozstřelem. Rozstřel bude proveden podle pokynů vrchního.

 

     Rozhodně je nutno vystupovat proti posledním devastujícím dodatkům ve |ZŘ, kde se při rozstřelu nesmyslně prosazuje „přesné“ dodržení provedení disciplíny dle ZŘ.  Pracovní titul není nárokový a jeho zadání musí předcházet výkon na odpovídající úrovni.

 

     Je nutno v praxi důsledně prosazovat, že handling je základní dovednost retrieverů. Zvládnutý handling z nich udělal mistry v přinášení . Handling je pro retrievery tím, čím je pro slidiče slídění a pro ohaře vystavování.

 

     Je nutno si uvědomit, že handling má svá specifika, a zatím žádný z našich vůdců nebyl schopen toto sám bez cizí pomoci nacvičit. Ty „doby objevů“ jsou už za námi. Ti, kteří  handling chtějí zvládnout, jistě potřebnou pomoc najdou. Ti, kdo jej zavrhují, ti jej přeci cvičit nemusí, musí se však smířit s tím, že jejich retrieveři rozhodně nebudou patřit k těm nejlepším.

 

     Tam kde převažují finanční zájmy, tam je možno hledat zásadní odpůrce handlingu. Rozhodně je lehčí handlig se vším co s ním souvisí prostě znevážit a zaklínat se tím, že oni přeci cvičí psa pro lov.

 

     Šampion práce, který aportuje pomaleji než člověk bez psa, to je bohužel ten nejsmutnější výsledek těchto zájmů a snah.

 

Na  co  se  zaměřit  v nejbližší  době  pokud jde o výcvik :

 

      Vyjasnit pojmy, se kterými se ve výcviku setkáváme. Jde o to, aby všichni mluvili jednotným jazykem. Nejednotným výkladem těchto pojmů, které se vzájemně prolínají či dokonce navzájem zaměňují, dospíváme až k neřešitelným dohadům. Jde o pojmy jako jsou slídění, vyhledávání, dohledávky, handling, marking, blind, poslušnost a ovladatelnost atd…

 

     Je nutno dát všem našim členům možnost, v krátké době řádně nacvičit disciplínu handling – v rozsahu požadavků stávajícího ZŘ. Je to ta nejzákladnější dovednost retrieverů nejen v Evropě, ale na celém světě. Těch, kteří toto zvládají pod 2 minuty – tedy v čase, který dosáhne vůdce bez psa, je velmi málo a těch, kteří se dostanou pod 1 minutu, na ty by nám stačili snad jen prsty na rukou. Zde se rozhodně nejedná o working testy, ty jsou značně náročnější.

 

     Objasnit původ a význam working testů – v celém světě jde o široce využívaný ideál přípravy na lovecké zkoušky. O prestiži a významu WT svědčí i to, že v zemi původu předává ceny vítězům sama britská královna. Proč bychom se tedy právě u nás měli řídit názory a „radami“ těch, kteří dosud žádného retrievera na odpovídající úrovni nevycvičili.

 

  tedy budeme mít jasno v hlavách, může přistoupit k úpravám ve ZŘ.

Nejprve se musíme spokojit pouze s určitými korekcemi


a) CACT a CACIT by měly být zadávány pouze na těch zkouškách, kde se zkouší     disciplína charakteristická pro retrievery – handlingu


b) při rovnosti bodů, rozhodne o konečném pořadí rozstřel, který řídí vrchní rozhodčí. Nic víc a nic míň. Vyhrát musí vždy ten nejlepší.


     c) odstranit kolíky z disciplíny handling


d) skutečnou kvalitu retrieverů jako typických přinašečů nesmyslně zkresluje oznamovač nebo hlasič

 

     Toto jsou věci, které lze při dobré vůli změnit okamžitě.

 

     Předpokládejme, že se ZŘ bude měnit v dohledné době. Musíme začít pracovat na novém znění ZŘ a brát při tom v úvahu i připomínky našich členů.

 

     Pozornost je nutno věnovat i rozhodčím.   

 

     Většina z rozhodčích, kteří  retrievery nemají se o ně ani příliš nezajímají. Je nutno vybrat a proškolit ty, kteří nám mohou pomoci – snad by pomohlo i jejich členství v RK. Je nutno předložit nový návrh na ustanovování rozhodčích pro posuzování výkonu u retrieverů, který by umožnil splnit podmínku o počtu předvedených psů tím, že by žadatel předvedl byť i jen jednoho psa na velmi vysoké úrovni. Jistě nikdo nepochybuje o tom, že takovýto úspěšný vůdce toho ví o retrieverech nepochybně daleko více než naši mnozí současní rozhodčí, které retrieveři prakticky neznají. V okolním světe je to běžná praxe.

 

   Pokud jde o zvyšování úrovně výkonnosti, stojí před RK řada úkolů. Při jejich plnění může náš RS CZ významným způsobem pomoci. Jde o společný zájem RK a RS CZ.

 

    

 

    

                                                         Ing. Bohumil Kovář

                                                         Tel. :  602 126 166    

 

 

 


autor: |zveřejněno: 12. 12. 2009|rubrika: Novinky na webu|

WT - pořád se tady bavíte o WT a praxi. Samo záleží na způsobu lovu, kde jak a jaká žvěř se loví.Ale podle toho si taky pořídím psa. Pokud je nutné někde slídění, ani největšího blba, "pardon" nenapadne pořádit si norníka. Ale po přinašečích se chce snad vše co na světě je a jejich klasická práce a VROZENÉ VLOHY jdou mimo.Systém výcviku wt je opravdu důležitý, pokud chcete aby pes pracoval pro radost a nebyl pro starost. Vím o čem mluvím, za tu dobu, co se psi pravidelně lovím jsem mnohokrát použil tento systém a i na vodě proti slunci, proti vlnám, kde pes nevidí.Jistě i jinde na suchu.Jedna rada na závěr: Nechte bažantníka vykecat a cvičte si i praxi co vás baví. Lepší deset pořádných aportů, než sto špatných. Není nutné aby posbíral váš pes. Jednoduché aporty jsou pro honce a ne pro vašeho psa.
| 2010-03-26 15:09:47 | labradorfanatic | labradorfanatic zavináč centrum tečka cz | 92.62.224.17 |reagovat|
WT - pořád se tady bavíte o WT a praxi. Samo záleží na způsobu lovu, kde jak a jaká žvěř se loví.Ale podle toho si taky pořídím psa. Pokud je nutné někde slídění, ani největšího blba, "pardon" nenapadne pořádit si norníka. Ale po přinašečích se chce snad vše co na světě je a jejich klasická práce a VROZENÉ VLOHY jdou mimo.Systém výcviku wt je opravdu důležitý, pokud chcete aby pes pracoval pro radost a nebyl pro starost. Vím o čem mluvím, za tu dobu, co se psi pravidelně lovím jsem mnohokrát použil tento systém a i na vodě proti slunci, proti vlnám, kde pes nevidí.Jistě i jinde na suchu.Jedna rada na závěr: Nechte bažantníka vykecat a cvičte si i praxi co vás baví. Lepší deset pořádných aportů, než sto špatných. Není nutné aby posbíral váš pes. Jednoduché aporty jsou pro honce a ne pro vašeho psa.
| 2010-03-26 15:07:46 | labradorfanatic | labradorfanatic zavináč centrum tečka cz | 92.62.224.17 |reagovat|
Technická poznámka - Je šílené psát příspěvky bez možnosti odstavců a zvýraznění textu, často pak to hlavní uniká - určitě to lze technicky vyřešit. Ještě šílenější je psát do tak malého okénka - polovičního (šířkou), než je pak viditelný text. Přeji adminům, aby to vyřešili co nejdříve. Když ne kvůli pisatelům, tak kvůli čtenářům !
| 2009-12-24 02:27:31 | Martin Luňák | info zavináč nice-friend tečka cz | 89.103.232.130 |reagovat|
- Ad korekce : b) rozstřel - je běžný - jen provedení rozstřelu by mohlo být lepší ( stačí tak málo - natáhnout marking, či handling a hned je vidět, kdo je favoritem, pracujícím s chutí, rychle a přesně - letícím za svým vůdcem zpět s kusem - a kdo "jen" spolehlivě přinese ) c) odstranění kolíků jsem zažil vícekrát - už jen tím, že se kolíky použily jen jako pomyslné rohy čtverce, kde měl být handling proveden a kusy ležely úplně jinde než u kolíků, zároveň však byl ve všech případech zvolen tak nevhodně terén s vysokou trávou, že nemohla být o handlingu řeč d) konec bodového zvýhodnění oznamovače, hlásiče - no to bych rozhodně podpořil a nevím proč je ještě dnes tak drasticky zvýhodněn retrívr - hlásič ... v praxi zcela nepoužitelný pes ... myslivec, který pošle svého retrívra na barvu kňoura jako hlásiče - ho posílá téměř na smrt, přitom na zkouškách jde na vítězství ... v praxi by to nikdy neudělal, pokud má svého psa rád ... a vedl by ho na šňůře ... Vůdce přece ví, která plemena se dají na takovou barvu pustit - pouze plemena rychlejší, ostřejší, nejlépe menší, rozhodně ne retrívr .. Ad kvalita práce retrívrů ... nemohu srovnávat s minulostí, ale myslím si, že určitě nejde do kytek. Kvalita jde určitě hodně nahoru .. a to i díky žabomyším sporům wt x lovecká praxe ... Nejvíce souhlasím s názory Petry Otevřelové - zvláště pak s tímto : WT - je čím dál více sportem. Já bých se jen nebál napsat - WT je SPORT. Pro loveckou praxi jsou určitě lépe nastaveny zkušební řády retrívrů, než WT. Stačilo by se jimi jen dobře řídit a správně posuzovat - a pak zpřísnit limity časové i vzdálenosti ... okamžitě by se tím opravil dojem znevážení titulů ... stačilo by zkrátit podstatně čas na 4ku - u handlingu, vleček i dohledávek a rázem by nevyhrávali ospalí pejsci, kteří spolehlivě kus přinesou, ale jinak se na ně nedá dívat ... O vlečce na 4 minuty se dávno ví, že šikula na ni může někde 3 minuty pospat. U handlingu rovněž. Ad rozhodčí na loveckých zkouškách - obdivuji každého a smekám přede všemi, kdo v mrazu, dešti, vedru - se zadarmo trmácí celé víkendy po polích, rybnících a lesích vlastně pro cizí psy a pro vůdce, které nezná a většině se zpravidla nezavděčí, zatímco by se mohl věnovat vlastním pejksům, či rodině apod.. To, že řady rozhodčích loveckých zkoušek nerozšiřují nadšenci pro retrívry, mladí vůdci a závodníci WT, je dáno především podmínkami pro rozhodčí. Myslím, že je málo vůdců, kteří se poženou do výcviku stopy vůdce a to hned se třemi psy ... a plnění dalších nesmyslných věcí, které nechci rozepisovat. Nerozumím ale větě o házení klacků pod nohy psům z trailových chovů v souvislosti se stavem výcviku retrívrů. A vcelku bych požádal o konkrétní případ. Sám jsem takový nikde nezažil. Naopak stavění disciplín WT -"na míru" rychlým, lehkým psům je už pro jiné, než trailové linie, ne překážkou ale přímo zdí ... a přestože se to většina lidí bojí přiznat jsou už dnes WT sportem pouze pro trailové linie - tedy pokud se nebudeme chtít jen účastnit, ale i vyhrávat. A je tomu dobře, jen jde o to se s tím smířit. Doba, kdy se dalo na WT vyhrávat s jinými než trailovými liniemi je dávno pryč. Dnes i u nás v ČR. Proč si to neříct a nebýt na to hrdí - zřejmě šla úroveň nahoru. A vůbec nechápu ten pesimistický tón úvahy k výcviku. Naopak bych napsal, že úroveň výcviku retrívrů prudce stoupá - a je to vidět všude, kde se podíváte. Nemohu srovnávat s minulostí (nezažil jsem ). Myslím, že ale výkony, které předvádí Pavla Koukolová, Míša Tomcová, Martin Insédi jsou k vidění až nyní ( když tak mě opravte, ale co jsem se díval na předchozí zkušební řády tak ani prostor k takovým výkonům nedávaly ). Proč ten smutný tón, když bychom se měli radovat ze zvyšující se úrovně vůdců i retrívrů - s přáním " Ještě více přidat !" Jen bych chtěl ještě snad trošku mimo téma napsat, že často čtu nesmyslné srovnávání práce trailové linie při WT či FT a psů v lovecké praxi. Přirovnám to tedy ke sportu a sportovcům - vítězové WT, FT jsou sprinteři - předvádějící oslnívé rychlé a přesné výkony, zatímco všestranní psi (a nebojím se toho výrazu užít - přece ještě u nás existují všestranné zkoušky a titul "U" ) jsou desetibojaři. Nikdo nechce po sportovci desetibojaři časy a limity vítězů jednotlivých disciplín. Desetibojař zvládne všechny disciplíny skvěle ale nikdy ne tak, jako vítězové jednotlivých sportů. V ČR existuje řadu let LIDOVÁ MYSLIVOST, kde myslivec má jednoho či více psů - desetibojařů ... potřebuje jednoho psa pro přinášení, dohledávku, slídění i barvu. Jsem rád, že retrívři v posledních letech ukázali myslivcům svoji všestrannost ( kromě ostrosti) a získavají stále větší oblibu právě pro svoji všestrannost a spolehlivost. I na západ od nás nejsou jen vrcholové soutěže - ale i ve Francii, USA, či Kanadě si vyjde lovec se svými retrívry na lov a nepotřebuje k lovu nic víc, než pušku a psy, kteří umí slídit, dohledávat a přinášet. Lovci i tam učí své psy slídit - zvedat zvěř. A je to poezie i s retrívry. Líbí se mi, když lovec uloví sám přes dvacet bažantů za dopoledne. Sám se svými dvěma psy, projde pole, či louku - labíci mu zvěř zvedají, dohledávají a přinášejí. Líbí se mi to daleko více, než poplatkové hony, kde psi "pouze přináší" stovky bažantů ležících všude kolem. Prosím nekamenujte mne názory, že labík je přinašeč - vím že je především přinašeč - ale mrkněte se někdy na dokumenty Fishing@Hunting, rozhlédněte se po netu, možná se Vám také zalíbí týmy jednoho - až dvou lovců se svými dvěma, třemi nádherně pracujícími všestrannými retrívry. Je to úplně jiný lov kachen, než 30 střelců, 10 psů a dvacet kusů ve výřadu. Proč zatracovat všestrannost loveckého výcviku u retrívrů - psů, kteří prokázali svoji všestrannost v záchranařině, vodění nevidomých, jako psi policejní, asistenční atd.. Proč se zlobit na někoho, že učí psa slídit, či barvu, vlečky... Retrívr dokáže mnohem více, než mu je vrozené a je schopen to dělat s radostí !!! Prosím o více tolerance i pro ostatní činnosti s retrívry. I lovecký výcvik není určitě jenom handling, marking, dohledávka a práce u nohy. Já za sebe - díky Vám všem, díky moc za vše co pro retrívry děláte !!! PS: Nejsem myslivec, ani vůdce WT. Omlouvám se za délku příspěvku, ale nedokázal jsem se vyjádřit dvěma větami
| 2009-12-24 02:16:04 | Martin Luňák | info zavináč nice-friend tečka cz | 89.103.232.130 |reagovat|
Myslivost versus WT - Všem přeji krásné prožití svátku vánočních a šťastný nový rok. Jelikož se na net dostanu jednou za čas, nestačím se divit, jaké se tady dokážou rozjet debaty. Dovolím si na tuto debatu reagovat z pohledu jak účastníka WT, tak i myslivce, který svého psa bere na hony. Zazněl tady názor, že pes, ikdyž si občas kníkne, nemusí být jinak vůbec špatný a s tímto výrokem se i já ztotožňuji. Chodím s Aronem na kachny, kde je cca 80 myslivců - střelců a obstavujeme cca 7 hektarový rybník. To si možná moc lidí nedovede přectavit, co je to ze rachot, když příjde první tah a spustí se salva stovek výstřelů. A když zde máte vedle sebe myslivce s brokovým automatem, to je ještě větší mazec. No a poenta je v tom, že v tomhle případě, jestli si váš pes zakňučí, je naprosto bezpředmětné. Do toho okolo vás běhají další různá plemena pejsků, kteřá toho vašeho ať už to dřív nebo později strhnou. Když jsem tam přišel poprvé, moc myslivců nechápalo, ale když jsem jim předvedl, jak dokážu psa nahendlovat cca 100 metrů v mělčině a že na každé písknutí si klidně sedne ve vodě, to už někteří pochopili, že to není jen tak nějaký labík a že i tito psy jsou dobří v lovu. Od té doby jsem zvaný na každý hon nejen mím kamarádem, ale i předsedou MS a když se teď vidíme a zdravíme, první, na co se ptá, je, kde mám mého psa. Za to jsem vděčný WT, že se mohu pochlubit před jinými, jakého mám šikulu. Můj názor je, že by měl být nějaký kompromis ve smyslu fňukání pejsků při zkouškách. Mám s tím svojí skušenost a nejednou mě tato připravila o výtězství na WT. Neříkám, že tam mají štěkat, od toho jsou jiná lovecká plemena, ale že si váš pes zafňuká, to přeci nic a nikoho neruší. Rozhodčí z Anglie na to mají také odlišný názor. Jedni to přehlížejí a tvrdí "je to pes" a ti druzí, kterým to vadí, vám to dají najevo strhnutím bodů či nulou. Co tím chci říct. Pokud pes ustavičně nekňučí a jen si jednou za čas oddychne a schodí tím ze sebe ten tlak, který v sobě má, nevidím na tom nic špatného. WT a lovu zdar.
| 2009-12-23 17:03:35 | Tomáš Pyták | tomaspytak zavináč seznam tečka cz | 88.103.197.151 |reagovat|
RE:Myslivost versus WT - Omlouvám se za hrubky.
| 2009-12-23 17:09:06 | TP | 88.103.197.151 |reagovat|
Moc nechápu - Moc nechápu, proč se na stránkách retriever sportu řeší lovecké zkoušky. Asi stejně bych nechápala, kdyby se např. na stránkách KCHLS řešili WT discipliny. Ale budiž. Poprosila bych pana Kováře, aby doložil statisticky tuto větu "Na zkoušky chodí procentuálně výrazně méně retrieverů než tehdy kokrů. V průměru je to asi jedno štěně ze tří vrhů. Dva ze tří pak udělají pouze jednu pracovní zkoušku, to proto, aby byly na výstavě zařazení do třídy pracovní". Z jakých údajů konkrétně vycházel. Jinak se k článku moc vyjadřovat nechci. Jen perličku ze sobotního honu, která úzce souvisí s článkem. Hon nebyl v bažantnici, byl v okolí Blevic, které většina z Vás zná, když tam probíhali a doufám, že ještě probíhat budou tréninky WT. Na místních honech mí retrívři klasicky slídí aby zvedli zvěř. V sobotu jsem byla s flatkou a goldenem, kamarádka měla dvě labradorky. V jedné leči byl postřelen kohout. Po odtroubení se šel dohledávat. Nikdo nevěděl, kam dopadl, jen přibližně místo. Flatka ho našla po cca 15 minutovém slídění cca 200 metrů od přibližného místa dopadu, protože byl křídlovaný a odběhl. Mým jediným povelem bylo "hledej, ztratil" asi 30 metrů před přibližným místem dopadu kohouta. Pak fena pracovala sama. Nevím, jak bychom obstáli v očích Bohouška, ale v očích 30 myslivců a především hospodáře jsme obstáli na jedničku. Stejně tak jako labradorka, která dohledávala na blind asi 50 metrů padlého bažanta přes hluboký potok a remízek - a dohledala. Nesouhlasím s tím, že handling je alfou a omegou výcviku retrívra. Retrívr je přinašeč, který má pracovat s chutí a radostí. Tato šťáva se ze psů vytrácí.
| 2009-12-14 13:42:58 | Marie Šustová | maja zavináč zlatyretrivr tečka cz | 193.86.31.73 |reagovat|
RE:Moc nechápu - Dobrý den, je to prostě proto, že žijeme v pluralitní společnosti. Stejně tak se mnozí vyjadřujou k WT aniž by byli členy RS CZ. Což je samozřejmě v pořádku. Jinak Vám gratuluji k úspěšnému honu.
| 2009-12-16 09:59:39 | Mirek | krejcimir1 zavináč seznam tečka cz | 193.26.47.68 |reagovat|
RE:Moc nechápu -
| 2009-12-16 09:57:11 | Mirek | krejcimir1 zavináč sezman | 193.26.47.68 |reagovat|
RE:RE:Moc nechápu - Moc nechápu - musím se přiznat, že ani já dost nechápu řadu jevů dotýkajících se práce retrieverů. Děkuji paní Šustové za velmi zajímavě položenou otázku. Rád na ní odpovím, ale budu k tomu potřebovat nějaký čas, takže prosím o malé strpení. Abych se co nejlépe odpovědí trefil, prosím nejen jí, ale i ostatní partnery, aby se vyjádřili k tomu jak oni vidí případnou souvislost mezi workingtesty a praxí. Určitě tím přispějí k vyjasnění této problematiky. S paní Šustovou jsme se již vícekrát potkali a já si vážím jejího zájmu o retrievery. Rozhodně má širší záběr než já, který se specializuji pouze na výcvik, zkoušky a praxi. Každého, kdo se zajímá o retrievry a je připraven obětovat něco ze svého pohodlí pro zlepšování současného stavu, si upřímně vážím. Z krátkého popisu si jen obtížně dokážu představit skutečnou práci zmiňovaných retrieverů. Faktem je, že šlo o úspěšnou propagaci práce retrieverů před mysliveckou vyřejností. To je dnes velmi důležité a záslužné. Možná by mohla být tato práce ještě působivější, pokud by byl zapojen i handling. Faktem je, že jednoznačně úspěšný výcvik handlingu zatím u nás nikdo sám nezvládl. Všichni potřebovali pomoc, nejprve pomoc ze zahraničí, nyní již si vystačíme vlastními silami. Handling má některá specifika, která jsou odlišná od výcviku jiných ras psů. Prosím o zaslání názorů na souvislosti mezi working testy a ...... Paní Šustové přeji, aby jí její retrieveři na jejich sopolečné cestě životem přinášeli co nejvíce radosti. V případě zájmu jsem připraven jí i jiným v tomto pomoci.
| 2009-12-16 13:44:33 | kovář Bohumil | kovarb zavináč bupak tečka cz | 193.85.96.83 |reagovat|
RE:RE:RE:Moc nechápu - Já to vidím tak, že working testy jsou v první řadě nádherným sportem, ve kterém je spolupráce mezi člověkem a psem dovedena takřka k dokonalosti a při pohledu na vrcholné výkony se tají dech. Kolik z toho se opravdu využije v lovecké praxi je trochu jiná věc. Svou fenu cvičím pro radost workingově, protože jí strašně baví plnit co nejrozmanitější úkoly, čím složitější, tím lépe. Kromě toho má složené všechny lovecké zkoušky, v lovecké sezoně jezdíme skoro každý týden na hony, převážně do bažantnice. Během jedné leče se střelí v průměru 100 kusů, které padají buď na volné prostranství za střelce nebo o kus dál do hustého krytu. Úkolem psů je v první řadě dohonit, chytit a přinést postřelené bažanty a potom dohledat ty, kteří zapadnou do křoví. Kusy ležící na louce mají psi ignorovat, ty sesbírají honci. Z toho, co mi fenka donese je odhadem asi čtvrtina marking - posílám hned, jak vidím kus padat, zvlášť pokud se domnívám, že bažant je jen křídlovaný a já potřebuji, aby u něj byla fena dřív, než se stačí dát na útěk. Po odtroubení leče následuje široká dohledávka, kdy fena pracuje většinou mimo dohled v hustém porostu. Cílem je dohledat všechny zapadlé kusy, vyhnat z úkrytu ty křídlované, chytit je a donést. To jsou zhruba tři čtvrtiny. Blind využiji tak v jednom případě ze sta. Proč tak málo? Kusy které ze svého stanoviště vidím leží zhaslé na louce a posílat pro ně psa je zbytečné, seberou je honci. Na kus zapadlý do křoví nevidím, takže nevím, zda už ho nevzal jiný pes či zda nebyl křídlovaný a není už kilometr daleko. Maximálně vyšlu fenu tím směrem a čekám, s jakou se vrátí. Blind využiji v případě, kdy vidím, jak v protější stráni přistál křídlovaný bažant, rychle odběhl a schoval se třeba pod vývrat. V takové situaci se mi hodí, že můžu vyslat fenu přesně na místo a písknout jí dohledávku. Opakovaně tvrdíme, že working testy jsou ideální přípravou pro trial. Letos byly dva trialy zrušeny pro nezájem. Dokud na trialech nebudou startovat a vítězit workingoví psi, jsou vše jen plané řeči. Lidi, co se věnují loveckým zkouškám jsou pak právem naštvaní, že umíme jen kritizovat a vykládat, co všechno naši psi umí, ale s kůží na trh se nikomu nechce. K tématu working testy versus praxe poslední poznámka na okraj: Moje fena je z pohledu working testů k ničemu, protože je moc ukecaná. V praxi však odvádí dobrou práci a dokonce je při tom potichu. I kdyby si ale občas kníkla, nikdo to v tom neskutečném kraválu, co na honu panuje, neuslyší. Proto prosím suďte opatrně, co je to dobrý lovecký pes, co potřebuje do praxe a co až zase tak moc ne. Jak už jsem napsala na začátku, working testy jsou úžasné, ale dle mého názoru už jsou opravdu spíše sportem, který se od potřeb českého myslivce spíše vzdaluje. Přirovnala bych to k umění dnešního závodního lukostřelce v porovnání s nároky na lučištníka ve středověké bitvě. Oba mohou být mistry ve svém oboru, jen každý trochu jiným způsobem, přestože v zásadě oba dělají totéž.
| 2009-12-17 13:01:09 | Petra Otevřelová | 195.113.86.170 |reagovat|
RE:RE:RE:Moc nechápu - Se svojí fenkou labradorkou jsem se letos poprvé zúčastnila dvou honů. První byl hon na kachny a druhý byl na bažanty. Doteď jsem měla praxi jen z working testů. Proto jsem se moc těšila a byla jsem zvědavá, jak se bude chovat a jak bude pracovat. A překvapila mě opravdu mile. Hlavně mě potěšilo to, že jsem poznala, že to, co se naučila a učí se při WT, jsme dokázaly také převést a ukázat v praxi. Nosit zvěř jí začalo moc bavit, předtím neměla moc zkušeností. Pěkné markingy a také se nám povedl blind, za který jsme dostaly od myslivců pochvalu. Byl to bažant, který dopadl přes potok na louku, od nás. cca 100 metrů, já u toho nebyla a ani moje fenka. Jen jsem pak zaslechla, že na druhé straně potoka na louce zůstal jeden bažant, že to budeme muset obejít, aby ho psi mohli dohledat. Řekla jsem na to, že tam zkusím poslat Hany z toho místa, kde jsme stály. Ukázala jsem jí směr a vyslala. Seběhla k potoku, přeplavala ho, vyběhla na louku, kde jsem jí zastavila a ještě asi na dva povely poslala dopředu, během chvilky už běžela zpátky i s bažantem. Měla jsem z ní velkou radost a také z toho, že to funguje. Základy z working testů fungují v praxi. Dobře zvládnutý handling (který se musím ještě hodně učit) je základem rychlé a spolehlivé práce retrievera.
| 2009-12-17 07:51:19 | Marcela Butková | ButkovaM zavináč seznam tečka cz | 194.228.40.166 |reagovat|
RE:RE:RE:RE:Moc nechápu - Taky blahopřeji k pěkné práci. my si bohužel markingy u nás na honu nemůže dovolit, protože většinou jsem se psy v tlačné řadě. V bažantnici to ano , ale jinak ne. Na kachním honu to bylo jiné. Tam jsme měli několik handlingu na střelené kachny cca 50 - 70m od břehu a jeden vedle stojící myslivec odvolal to, že je retrívr gaučák po té co Pedrášek přinesl z této vzdálenosti 4 kachny. Tady jsem handling na vodě ocenila a je pravda, že je snažší ho naučit než na poli.
| 2009-12-17 09:00:20 | Marie Šustová | maja zavináč zlatyretrivr tečka cz | 193.86.31.73 |reagovat|

Vložit nový komentář:
Nadpis:
Autor:
Email:
     Text:


Ochrana proti spamu: Kolik je dvakrát tři?

 

Mapa stránek | RSS | Historie
© retriever-sport.cz